De industriële vooruitgang van het verleden – van machines die massaproductie mogelijk maken tot de introductie van computers en automatisering – hebben allemaal geleid tot het omslagpunt waar we vandaag doorheen navigeren.

Organisaties van elke omvang en uit verschillende sectoren maken steeds meer gebruik van geavanceerde digitale technologieën. Dit zal de manier waarop we werken net zo ingrijpend veranderen als eerdere successen een eeuw geleden. Leiders moeten ervoor zorgen dat hun organisaties naadloos door deze verschuivingen kunnen navigeren en over de nodige middelen beschikken om de belofte van digitalisering vooruit te helpen.

Terwijl bedrijven wat tijd hadden om zich voor te bereiden op digitale transformatie, dreef de pandemie die inspanningen aan. Bijna 97% van de besluitvormers van ondernemingen zei zelfs te geloven dat de pandemie de inspanningen van hun bedrijf op het gebied van digitale transformatie heeft versneld.

Toch zijn er nog steeds leiders die verlamd zijn door besluiteloosheid of gewoon niet weten hoe ze moeten evolueren. Door kleine veranderingen aan te brengen in de manier waarop hun organisaties werken, kunnen ze een mooiere, meer bevredigende toekomst voor werknemers vormgeven.

Het gesprek verschuiven
Nog eens 4,2 miljoen Amerikanen hebben afgelopen voorjaar hun baan opgezegd, volgens het Amerikaanse ministerie van Arbeid – een signaal aan leiders overal dat we het beter moeten doen. We moeten de werkplek flexibeler maken – en in de industriële sector – moeten we alledaagse, repetitieve taken verwijderen, zodat werknemers zich kunnen concentreren op innovatie.

Een factor waardoor sommige leiders hun personeelsbestand tegenhouden, bewust of onbewust, is angst. Dat komt omdat het gesprek rond intelligente oplossingen, geavanceerde automatisering en digitale technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) veel te lang van koers is geraakt.

Bijna 61% van de wereldwijde respondenten van een PwC-enquête zei bezorgd te zijn dat automatisering de banen van mensen in gevaar brengt. Ondertussen zitten veel industriële arbeiders tegenwoordig vast aan handmatige en repetitieve taken die hen niet ten goede komen of hun kennis of expertise in het door hen gekozen vakgebied bevorderen.

De angst die is ingebed in het gesprek over digitale evolutie moet veranderen. Meer dan de meesten is Richard Gerver, een bekend auteur, docent en spreker, bekend met deze moeilijkheid.

“We hebben nu een personeelsbestand nodig dat meer ondernemend is, dat dynamischer, creatiever, innovatiever en meer samenwerkend is”, zei Gerver. “…maar de uitdaging, het probleem in zekere zin, is dat we nog steeds massaal mensen opleiden om banen te vervullen in die fabrieken en in die kantoren die grotendeels technisch zijn en over routinematige cognitie gaan. En dus beginnen we de vroege stadia te zien van een grote botsing tussen geschoolde mensen en de banen die voor hen beschikbaar zijn … ”

Ja, digitale technologieën zullen de soorten banen die beschikbaar zijn verstoren en transformeren, en er kan een afname zijn in de vraag naar de meer alledaagse banen. Er zal echter een grotere toename zijn van meer strategische, toekomstgerichte functies, waaronder datawetenschappers, AI- en ML-specialisten en robotica-ingenieurs.

De sleutel hier voor leiders is om hun bestaande en nieuwe werknemers bij te scholen of te leren om klaar te zijn voor deze opkomende functies. Toonaangevende bedrijven doen dit al door middelen toe te wijzen en trainingsprogramma’s op te zetten, en werknemers zelf zijn meer dan bereid om hieraan deel te nemen.

Uit een onderzoek van de Boston Consulting Group bleek dat de bereidheid van werknemers om zich om te scholen meer dan 70% bedraagt in functies die te maken hebben gehad met een pandemie en het grootste risico lopen te worden vervangen door technologie. Als alternatief zullen degenen die geen stappen ondernemen om efficiëntie binnen operaties te realiseren of na te denken over hoe ze hun werknemers het beste kunnen voorbereiden, ongetwijfeld de hitte voelen.

Mensen en technologie moeten de transformatie stimuleren
Zodra we de gesprekken die we voeren over automatisering en andere geavanceerde technologieën veranderen – en als er wijdverspreide kennis is van wie er baat bij heeft – dan is het tijd om te handelen.

Deze fase van digitalisering – van concept naar creatie – kan overweldigend aanvoelen en de weg vooruit kan duister lijken, maar het is belangrijk om ergens te beginnen. De honger om de beroepsbevolking beter uit te rusten om door de toekomst te navigeren, is al volledig aanwezig.

Volgens een rapport van Automation Anywhere beschouwen bijna alle (95%) respondenten nu intelligente automatisering als een belangrijk onderdeel van hun transformatie strategieën. Organisaties nemen automatisering op grote schaal op in hun inspanningen voor digitale transformatie door automatiseringsplanning te centraliseren.

Dus, waar begin je als je dat nog niet hebt gedaan? Leiders zouden twee hoofdpijlers, mensen en technologie, als hun leidende functies moeten gebruiken om hun organisaties voor te bereiden op de volgende transformatiegolf:

Mensen: in de eerste plaats moeten mensen de topprioriteit van de organisatie zijn en de belangrijkste investering. Neem de tijd om naar het personeel te luisteren en het personeel beter te begrijpen. Wat zijn hun werkelijke uitdagingen versus veronderstelde uitdagingen? Wat zijn hun doelen en ambities en hebben ze de middelen om die te bereiken? Gebruik die informatie vervolgens om verandering voor de organisatie te stimuleren. Creëer de bij- en omscholingsprogramma’s die nodig zijn om werknemers meer kansen te bieden. Een actieve rol spelen bij het verzekeren van hun toekomstig succes en geluk, wat uiteindelijk kan helpen om toptalent te behouden. Herhaaldelijk luisteren, pleiten en handelen.

Technologie: Krijg een beter begrip van de oplossingen, systemen en processen die het personeel dwingen om repetitieve en zielsverpletterende taken uit te voeren. Neem dan afscheid van die onhandige, trage platforms en investeer in technologieën zoals automatisering en digitale werknemers die een positieve impact zullen hebben op werknemers en het bedrijf. Dit is voor veel organisaties het grootste knelpunt geweest, maar het tempo waarin de technologie zich ontwikkelt, in combinatie met een toename van het concurrentievermogen in alle sectoren, is een dwingende functie om vooruit te komen. Volgens een EY-index erkent bijna driekwart van de leidinggevenden (72%) dat ze “hun activiteiten de komende twee jaar radicaal moeten transformeren om effectief te kunnen concurreren in hun branche”, tegen 62% in 2020.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *